Een tweedehands caravan kopen
Ga je een tweedehands caravan kopen? Dan speelt de staat waarin deze zich bevindt een grote rol. Als je onvoldoende kennis van zaken hebt, loop je als koper risico. Je kunt een tweedehands caravan bij een bedrijf of bij een particulier kopen.
Hoewel kopen via internet (zoals bijvoorbeeld via Marktplaats) steeds populairder wordt, doen veel mensen liever zaken met een officieel caravanbedrijf om een tweedehands caravan te kopen. Bij een dealer kun je immers ook je oude caravan inruilen, je hebt er meer keus en hij geeft garantie. Dat laatste is overigens afhankelijk van het aankoopbedrag. Kijk voor meer informatie over garantie bij de BOVAG-voorwaarden of op www.bovag.nl.
Tips bij het kopen van een tweedehands caravan
Vraag altijd naar een BOVAG- of FOCWA-garantiebewijs. Deze wordt verstrekt als de aanschafprijs meer dan € 3500 bedraagt. Voor vouwwagens/-caravans geldt een bedrag van € 2000. Controleer altijd of het chassisnummer op de papieren klopt met het ingeslagen nummer op het chassis.
Prijzen van tweedehands caravans
Voor tweedehands caravans vanaf modeljaar 2002 geeft de ANWB/ BOVAG Koerslijst een richtlijn. De prijzen gelden voor de standaarduitvoering. Eventuele extra’s verhogen de waarde, maar ook daarop is een bepaalde mate van afschrijving van kracht. Ook is de staat van onderhoud natuurlijk van invloed op de prijs. Beschadigingen en mankementen zoals de vrijwel onzichtbare vochtinwerking, verminderen de waarde.
Leeftijd van de caravan
Op het kentekenbewijs staat de datum waarop de caravan op kenteken is gezet. Dit is echter niet hetzelfde als het modeljaar van de caravan en die is cruciaal voor de prijs die je moet betalen. Bij caravans is namelijk geen sprake van een bouwjaar zoals bij auto's, maar van een modeljaar. Wisseling van het modeljaar vindt jaarlijks rond augustus/september plaats. Twijfel je aan het juiste modeljaar, dan kun je die aan de hand van het chassisnummer opvragen bij ANWB Experts.
Beschadigingen aan de tweedehands caravan
Bekijk de buitenkant en let vooral op beschadigingen in de buitenbeplating. Over een deukje in de wand hoef je je geen zorgen te maken. Bij grote deuken en scheuren ligt dat anders. Daar kunnen de reparatiekosten aanzienlijk oplopen. Dat geldt ook voor het vervangen van beplating die door corrosie (vaak veroorzaakt door lekkage) is aangetast. Je herkent dat aan het opbollen van de lak en soms aan kleine gaatjes. In het laatste geval is een nieuwe plaat de enige oplossing. Let ook op scheurtjes in grote kunststofdelen zoals de kop van een caravan.
Kijk ook of er op het dak putjes (hagelschade) te zien zijn, want een nieuwe dakplaat is niet goedkoop. De hoeklijsten mogen niet beschadigd zijn, anders is er kans op inwatering. Begroot grote beschadigingen van tevoren en breng dit bedrag in mindering op de aankoopprijs. Doe je dat niet, dan loop je het risico dat je bij latere inruil met waardevermindering te maken krijgt. Dit speelt met name bij jongere caravans een rol.
Ramen, wanden en vloer in de caravan
Verdroogde kit of gescheurde raamrubbers en loszittende of wijkende lijsten zijn vaak de oorzaak van verrotte wanden en vloeren. Via niet goed afdichtende rubbers kan er vocht in de wand komen. Vaak is het niet goed te bepalen hoe lang vocht vrij spel heeft gehad. Besteed daarom extra aandacht aan het controleren van de wanden en vloer in het interieur. Als het bij het afkitten en/of vervangen van de rubbers blijft, ben je voor weinig geld klaar.
Buitenkant van de caravan
Zitten er plooien of scheurtjes in de buitenbeplating boven de deur? Dit kan erop wijzen dat er iets mis is. In het ergste geval kan het chassis doorgezakt zijn, maar ook versleten asrubbers, overbelading of onbalans in de wielen kunnen dit veroorzaken. Voor het herkennen van dit soort zaken is een kennersoog nodig. Koop zo'n caravan alleen als je weet wat de oorzaak ervan is.
Zijn aan de onderkant van de caravanvloer metalen platen over het triplex aangebracht (met name bij de hoekpunten), dan zijn er vaak gebreken gecamoufleerd. Ga na of de vloer nog intact is door voorzichtig met een kleine schroevendraaier in de triplex laag te prikken. Ga je daar zonder veel moeite doorheen, dan duidt dat op een verrotte plek. Zo'n reparatie is vaak duur.
Vocht in de caravan
Een muffe lucht in het interieur kan duiden op vochtproblemen. In een beginstadium is dat alleen met een speciale meter op te sporen. Is het al wat langer aan de gang, dan kunnen vochtplekken zichtbaar zijn, vooral op de bekleding van de wand, onder de ramen en bij het dakluik. Omdat vocht naar beneden zakt, kun je de conditie van de wand het beste controleren in de bankkasten vlak bij de vloer. Door met de achterkant van een schroevendraaier op de wand te kloppen kun je horen of er iets mis is. Een vochtige wand klinkt dof, een wand zonder vochtproblemen hol. Bedrukken van de wand is ook een methode. Voelt de wand zacht aan, laat de caravan dan staan. Er is dan veelal sprake van langdurige vochtinwerking. Sommige caravans hebben van huis uit zachte wanden, omdat een binnenwand van triplex of hardboard ontbreekt. In dat geval voelen alle wanden zacht aan. Ook de vloer kan door vocht zijn aangetast, maar door de vloerbedekking is dat moeilijk vast te stellen. Aan de onderkant zie je misschien meer.
Gasverbruikers in de caravan
Probeer of alle gasverbruikers goed werken, al is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het gasfornuis is eenvoudig te controleren. Bij de koelkast is dat lastiger, omdat deze pas na een behoorlijke tijd gaat koelen. Het enige wat je kunt doen is het gas even aansteken. Bij caravan dealers kun je de gasinstallatie laten afpersen. Koop je bij zo'n bedrijf, dan krijg je in de meeste gevallen garantie op eventuele storingen.
Vouw- en hefsysteem van vouwcaravans
Bij vouwcaravans moet het vouw- en hefsysteem goed werken. Je controleert dat door de wagen een paar maal in- en uit te klappen. De panelen moeten verder goed aansluiten. Doen ze dat niet, dan zijn vaak de scharnieren of de wagenbak vervormd. Dit zorgt voor forse reparatiekosten.
- Login of registreer om te reageren
- 1 weergave