Koppelingonderhoud caravan
Weg met dat gekraak
Krakende stabilisatorkoppelingen komen maar al te vaak voor. Menigeen ergert zich groen en geel aan de resonanties die in bochten soms misselijkmakend door de auto kreunen. Het helemaal voorkomen van dit kraken lijkt een utopie, maar je kunt er wel wat aan doen. Ontdek hier hoe.
Dat kraken is een resonantie van ongelijkmatig bewegen van de koppeling op de trekhaakkogel. Het eventuele geluid wordt vervolgens nog eens flink versterkt door de klankkast die een auto nou eenmaal is. Dat geluid - zie het als piepende remmen maar in een zeer lage frequentie - kan door merg en been gaan. De boosdoener: ophoping van stof en vuil.
Schoonmaken
Streven naar zo min mogelijk stof tussen de frictiematerialen is daarom de meest zekere oplossing. De kogel moet daarvoor vetvrij, glad en schoon zijn. Gebruik eventueel schuurpapier korrel 200 om de zaak glad te maken. Vet moet van de kogel af. Reinigen met thinner of spiritus (ook eventueel de frictie-elementen). En voor de reis de kogel en stabilisatorkoppeling ontvetten. Reinigen met water en zeep en goed uitspoelen is zeker niet nadelig. Je kunt er ook voor kiezen om de stabilisator uitsluitend op doorgaande routes in te schakelen. Daar zijn minder bochten, dus is er minder overlast. Om aan de stabilisatorkoppeling te kunnen werken moet je weten hoe hij in elkaar zit. Wil je frictie-elementen vervangen, dan komt daar in enkele gevallen meer bij kijken. Ga daarvoor naar de dealer of bestudeer de gebruiksaanwijzing bij nieuwe onderdelen goed. Wij beperken ons tot de meest voorkomende koppelingen.
Gereedschap
Hamer, drevel, tang, priem, waterpomptang, doek kopervet of soortgelijk vet.
Tip
Gebruik tussen frictie-element en koppeling (achterzijde frictie-element) wat kopervet. Dat heeft een dempende werking en is hittebestendig. Niet gebruiken op het frictiemateriaal of in de nabijheid daarvan.
- Login of registreer om te reageren
- 2 weergaves